Deze website is een concept van Linkbuilding Vlaanderen

Linkbuilding en SEO kantoor

Camberg 15
9400 Ninove
Tel: + 32/ 495/21 45 83
Mail: info@seobureau.be

Linkbuilding is belangrijk

Linkbuilden is één van de belangrijkste SEO technieken, maar ook de moeilijkste. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk relevante links te krijgen op andere websites. Deze links moeten verwijzen in de vorm van een anchor tekst naar jou website of subpagina van de website.

We vergelijken Google vaak met een populariteitswedstrijd – duizenden en duizenden websites strijden om topposities, beïnvloed door tientallen factoren. Binnen het lawaai van de concurrentie, zijn backlinks een “stem van vertrouwen” van de ene website naar de andere, een overtuigende indicatie van waarde voor Google.

Veel bedrijfseigenaren of marketeers met een basiskennis van zoekmachine optimalisatie erkennen de ernst van linkbuilding tot op zekere hoogte. Hieronder verkennen we het werkelijke belang van backlinks vanuit SEO.

Wat is een Backlink?

Ook bekend als “inkomende” of “inkomende” links, worden backlinks gecreëerd wanneer een website linkt naar een andere website. Bijvoorbeeld, als een bergbeklimmen site (Website A) links naar een blog post het vergelijken van de beste wandel-uitrusting (Website B), de wandel-uitrusting website ontvangt een stem van vertrouwen – of backlink – van de bergbeklimmen site.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Backlinks zijn belangrijk voor SEO omdat ze Google het signaal geven dat een andere bron uw inhoud waardevol genoeg vindt om er een link naar te plaatsen binnen hun eigen inhoud. Naarmate een website meer backlinks verdient, leiden zoekmachines af dat de website waardevolle inhoud heeft die het waard is om goed te scoren op de SERP’s.

Hoe worden backlinks verdiend?

Het verkrijgen van backlinks is een essentieel onderdeel van de off-site SEO-strategie. In feite, backlinks zijn de meest belangrijke off-site ranking factor! Backlinks worden verdiend op drie primaire manieren.

Natuurlijke links worden gegeven zonder enige actie van de kant van de website eigenaar. Bijvoorbeeld, zou de bergbeklimmen illustratie hierboven betrekking hebben op een natuurlijke link als de wandel-uitrusting website had geen rol in het ontvangen van die link. Een van de beste manieren om organisch natuurlijke links te verkrijgen is door consequent inhoud van hoge kwaliteit te creëren.

Handmatige links worden verkregen door link earning activiteiten. Als de website voor wandelspullen de klimmersbron zou benaderen en om een link zou vragen, zou de backlink handmatig zijn. Gast bloggen voor een relevante website is een andere strategische methode om het verkrijgen van een handmatige link. Zorg ervoor dat u een link naar uw website in de inhoud.
Zelfgemaakte links ontstaan wanneer een sitebeheerder handmatig een backlink toevoegt aan een forum, blogcommentaar of online directory. Wees voorzichtig – hoewel zelfgemaakte links de makkelijkste manier lijken om backlinks te krijgen, neigen veel van deze tactieken naar “black hat SEO,” strategieën die een negatieve invloed hebben op de reputatie van zoekmachines. Deze links worden meestal aangeduid met “no follow” tags.

Zijn alle backlinks waardevol?

Hoewel backlinks over het algemeen wenselijk zijn, zijn niet alle backlinks even waardevol als andere. Sommige zijn inherent voordeliger om te verdienen – andere moeten zoveel mogelijk vermeden worden. Het begrijpen van de beïnvloeders van backlink waarde is cruciaal voor linkbuilding en het evalueren van de gezondheid van uw backlink profiel.

1. Follow vs. no follow backlinks
Site-eigenaars kunnen aangeven of een individuele link link equity doorgeeft of niet. Een no follow link geeft geen link equity – in de volksmond “link juice” genoemd – door aan het domein waarnaar de link verwijst, terwijl een follow link dat wel doet. Hoewel gevolgde backlinks veel wenselijker zijn, kunnen no follow links van websites van hoge kwaliteit nog steeds nuttig zijn om uw merk te versterken.

(Interessant is dat de lokale SEO strategie follow en no follow links van relevante, gelokaliseerde websites als even waardevol beschouwt).

2. Autoriteit van het linken domein
Backlinks verkregen van domeinen met een hoge autoriteit bieden meestal meer waarde (link equity) dan links van lage kwaliteit, nieuwe, of spammy websites. Backlinks van spammy websites moeten zoveel mogelijk vermeden worden.

3. Link relevantie
Google weet of een backlink irrelevant is. Als een glutenvrije bakkerij in Californië linkt naar uw winkel met wandeluitrusting in Colorado, is de backlink niet erg relevant en zal hij waarschijnlijk niet zoveel link juice doorgeven als de backlink van de bergbeklimmingssite.

4. Link locatie
Website architectuur is belangrijk voor Google, net als de positie van een link op de pagina. Bijvoorbeeld, een backlink in de voettekst van een pagina kan niet zo veel equity doorgeven als een toegevoegd in een relevante blog post paragraaf.

5. Aantal links
Een backlink die tussen honderden of duizenden links op één pagina staat, is waarschijnlijk niet zo waardevol als een link die tussen minder links staat. Naast de linkwaarde zou een gebruiker het moeilijk hebben om uw link tussen de honderden te vinden en door te klikken naar uw inhoud, waardoor de waarde verdwijnt.

6. Ankertekst
Ankertekst zijn de zichtbare tekens of woorden die een hyperlink weergeven binnen inhoud, vaak onderstreept en uniek gekleurd. In de vorige zin is “ankertekst” de ankertekst voor een uitgaande link. Bepaalde ankertekst wordt geacht SEO-vriendelijk te zijn, en geeft meer waarde door dan andere. Beknopte, relevante en niet-generieke tekst verdient de voorkeur.